خط بریل برای افراد کم بینا و نابینا

اهمیت بریل در چاپ و بسته‌بندی برای نابینایان

توانایی خواندن و نوشتن با کمک خط بریل، برای بسیاری از افراد نابینا و کم‌بینا در سراسر جهان کلید استقلال است.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

روش افزودن بریل به بسته بندی

روش افزودن بریل در صنعت چاپ ایران

استفاده از خط بریل در ایران و دنیا

خط بریل برای افراد کم بینا و نابینا

زمانی‌که افراد قادر به دیدن نیستند، به دیگر حس‌ها وابسته می‌شوند. خط بریل به این افراد امکان می‌دهد تا به اطلاعات و خدمات دسترسی ساده‌تر و گسترده‌تری داشته باشند. افراد کم‌بینا یا نابینا برای تشخیص نوع و مشخصات کالاها، دریافت اطلاعات دقیق در مورد نام‌، وزن، محتویات‌، میزان مصرف و… نیاز به کمک دارند. استفاده از تکنیک برجسته سازی در برچسب‌ها و بسته‌بندی‌ها می‌تواند تفاوت محسوسی در زندگی این افراد به وجود آورد.

محصولات دارویی متفاوت اغلب با شکل و سایز یکسان بسته‌بندی می‌شوند. ‌درصورتی‌که افراد قادر به تمیز دادن بین آن‌ها نباشند‌، بسیار خطر‌ناک خواهند بود. این در حالی است که یک رخداد پرهزینه و دشوار می‌تواند به‌راحتی با استفاده از تکنیک بریل‌، حل و تسهیل گردد‌.

خط برجسته بریل بر روی جعبه دارو

افراد نابینا در سراسر زندگی خود مجبورند به دیگران وابسته باشند. استفاده از بریل در انواع بسته‌بندی‌های مواد غذایی‌، دارویی‌، آرایشی بهداشتی‌، صنعتی و… مانند معجزه‌ای در جهت زندگی مستقل برای یک فرد نابینا یا کم بینا‌، عمل خواهد کرد‌.

چاپ برجسته بر روی بسته بندی محصولات غذایی و لبنی برای افراد نابینا و کم بینا

با به جریان در‌آمدن قوانین و استانداردها ‌جهت استفاده از بریل (Braille) در بسته‌بندی‌ها‌، بدون شک فرصت‌های شغلی زیادی تولید خواهد شد. پیش از آن‌، مسئله‌ی مسئولیت اجتماعی (CRS) به‌صورت اصلی بنیادین در تمامی شرکت‌ها‌، کارخانه‌ها و سازمان‌ها‌، موجب ایجاد تسهیلات مساوی برای همه مشتریان و مصرف‌کنندگان خواهد شد‌.

چاپ برجسته بر روی محصولات آرایشی و بهداشتی برای افراد نابینا و کم بینا

در حوزه‌ی اقتصادی، بانک مرکزی بریتانیا تصمیم به ایجاد ویژگی‌های مشابه خط بریل بر روی اسکناس‌ها گرفت. براساس این تصمیم از روز ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۷‌، اسکناس‌های جدید ۱۰ پوندی را وارد چرخه اقتصادی کرد‌. این اسکناس‌ها ویژگی‌هایی در قسمت رقم و حروف دارند. این ویژگی‌ها به نابینایان یا کم بینایان در تشخیص نوع اسکناس کمک می‌کند‌.

 روش افزودن بریل به بسته‌بندی

 روش‌های متعددی برای افزودن بریل به بسته‌بندی‌ها وجود دارد. مانند:

  • روش معمول برجسته‌سازی با استفاده از کلیشه‌های برجسته‌ی تعبیه‌شده در قالب‌
  • استفاده از مرکب‌ها و ورنی‌های مخصوص‌
  • استفاده از پرینتر‌های اختصاصی
  • چسب‌های مایع ویژه
برجسته سازی با کلیشه های برجسته

روش افزودن بریل در صنعت چاپ ایران

در صنعت چاپ و بسته‌بندی ‌ایران‌، رایج‌ترین روش برای درج بریل بر روی بسته‌بندی‌ها‌، استفاده از کلیشه برجسته و افزودن آن در مرحله‌ی دایکات (‌قالب زنی‌) است.

برای این کار‌، کلیشه‌های برجسته‌سازی فلزی را که بر روی آن نقاط بریل با دقت میلی‌متری حک شده است را در نقاط مشخص‌شده بر روی تخته‌ی قالب مونتاژ می‌کنند. هم‌زمان با ایجاد خط تا‌، برش و برجسته سازی در المان‌های طرح، نقاط بریل نیز بر روی کار حک می‌شود‌. 

افزودن بریل در مرحله دایکات و قالب زنی

در این فرآیند از دو کلیشه استفاده می‌شود. یکی از این کلیشه‌ها برجسته و دیگری گود است. کاغذ بین این دو کلیشه قرار می‌گیرد. سطح برجسته با اعمال فشار به سمت سطح گود رفته و کاغذ در این میان طرح می‌گیرد. دو کلیشه روی هم قرار می‌گیرند (چفت می‌شوند.) میزان مشخصی از فشار به کلیشه ها اعمال می‌شود. این کار فیبرهای کاغذ را فشرده کرده و تاثیری دائمی بر روی کاغذ بر جای می‌گذارد.

استفاده از دو کلیشه برجسته و گود برای ایجاد بریل بر روی بسته بندی

استفاده از خط بریل در ایران و دنیا

طبق آخرین تحقیقات انجام‌شده در ایران حدود ۶۰۰ هزار نفر دچار اختلالات بینایی هستند‌. از این تعداد بیش از ۱۱۰ هزار نفر آن‌ها نابینا هستند. طبق تحقیقات WHO (سازمان بهداشت جهانی) ‌بیش از ۲۸۵ میلیون نفر در دنیا اختلال بینایی دارند. از میان این جمعیت در دنیا حدود ۳۹ میلیون نفر نابینا هستند. استفاده از خط بریل برای این افراد ضروری است. همچنین ۲۴۶ میلیون نفر کم بینایی دارند که کمک گرفتن از خط بریل برای آن‌ها به‌عنوان افزونه‌ای می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

خط بریل بر روی بطری نوشیدنی و محصولات غذایی

امروزه در دنیا، شرکت‌های بزرگ و برند‌های صاحب نام به این امر توجه ویژه‌ای دارند و از خط بریل بر روی بسته‌بندی‌های خود استفاده می‌کنند. این مسئله با وجودی که نیاز آن به‌شدت احساس می‌شود‌، در ایران چندان مورد توجه قرار نگرفته‌؛ و اغلب محدود به استفاده برای برخی بسته‌بندی‌ها‌، لیبل‌ها و بروشور‌های دارویی شده است‌.


منبع: تالیفی

خط بریل در صنعت چاپ در یک نگاه

خط بریل و علایم برجسته در صنعت بسته بندی چه اهمیتی دارد؟

استفاده از تکنیک بریل در برچسب‌ها و بسته‌بندی‌ها راه حلی بسیار مفید و کاربردی برای افراد کم بینا و نابینا خواهد بود؛ تا این افراد ‌بدون کمک دیگران از محصولات مختلف با دریافت اطلاعات کافی استفاده کنند.

چگونه خط بریل به بسته بندی افزوده می‌شود؟

در این فرآیند از دو کلیشه استفاده می‌شود. یکی از این کلیشه‌ها برجسته و دیگری گود است. کاغذ بین این دو کلیشه قرار می‌گیرد. سطح برجسته با اعمال فشار به سمت سطح گود رفته و کاغذ در این میان طرح می‌گیرد. این کار فیبرهای کاغذ را فشرده کرده و تاثیری دائمی بر روی کاغذ بر جای می‌گذارد.