داروهای دام و طیور

بسته بندی داروهای دامی

برای بسته بندی داروهای دامی از متریال مختلفی مانند شیشه و ویال، جعبه مقوایی‌، ظروف PET، پاکت و لفاف، بلیستر‌ و… استفاده می‌شود‌. 

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

انواع داروهای دامی

اشکال مختلف بسته بندی دارو‌های دامپزشکی

اهمیت بسته بندی داروهای دامی


داروهای دام و طیور

در سال‌های اخیر‌ افزایش فرآورده‌های دامی به‌منظور تأمین نیاز پروتئینی و در کنار آن بهبود کیفیت به‌منظور افزایش سلامت جامعه، مورد توجه جدی جهانی قرار گرفته است.

صنعت داروسازی دامپزشکی یکی از حلقه‌های اصلی در مجموعه‌ی پیشگیری‌، کنترل و مبارزه با انواع بیماری‌ها و اختلالات پاتولوژیک است.

مقررات «GMP» برای فراورده‌های دارویی (اعم از انسانی یا دامپزشکی) چهارچوب مشخصی را تعیین می‌کند. براساس تایید «GMP» داروها قابل مصرف و مناسب تشخیص داده می‌شوند.

شرکت تولیدکننده باید سیستم تضمین کیفیت را در فرآیند طراحی، فرمولاسیون، ساخت و کنترل محصولات خود ایجاد کند.

بسته بندی داروهای دامی

انواع داروهای دامی

تولیدات شرکت‌های تحقیقاتی و داروسازی در اشکال مختلف دارو‌های دامی‌؛ محلول‌ها و سوسپانسیون‌های خوراکی، محلول‌های تزریقی‌، پودرهای تزریقی پنی‌سيلين‌،‌ سوسپانسيون‌های تزريقي‌، پودرها‌، آنتی‌بیوتیک‌ها‌، ضد انگل‌های داخلی و خارجی‌، ضد کوکسیدیوز‌، ویتامین‌ها و…. را در بر می‌گیرد.

جعبه داروی دام

اشکال مختلف بسته بندی دارو‌های دامپزشکی

برای بسته‌بندی اشکال مختلف داروهای دامی‌، از شیشه‌ها و ویال‌ها با لیبل‌های مشخصات دارویی‌، انواع جعبه‌های مقوایی‌، انواع ظروف PET با لیبل مشخصات دارویی‌، پاکت‌ها و لفاف‌ها‌، بلیستر‌ها و… استفاده می‌شود‌.
آشنایی مختصری با برخی از این بسته‌بندی‌ها‌:

ویال

برای نگهداری داروهای به‌صورت مایع یا پودر از ظروف شیشه‌ای کوچکی استفاده می‌شود؛ که به آن‌ها ویال می‌گویند.

ظروف پت

پلی‌اتیلن ترفتالات که معمولاً با نام PET (پت) شناخته می‌شود‌، ‌پرکاربردترین پلیمر در جهان است. ظروف پت در برابر واکنش شیمیایی مقاوم هستند. از این ظروف برای نگهداری انواع داروهای شربتی استفاده می‌شود. دارای دو رنگ کهربایی (محافظت دارو از نور مضر) و شفاف است. از دیگر ویژگی‌های این بطری، می‌توان به سبک بودن و قابل بازیافت بودن آن اشاره کرد.

بلیستر

یک از روش‌های بسته‌بندی و محافظت از بسته‌های دارویی بلیستر نامیده می‌شود. روش متداول، استفاده از فویل آلومینیومی و صفحه‌ی پلاستیکی‌ست. اما در راستای کاهش مصرف پلاستیک، بلیسترهای کاغذی سازگار با محیط زیست هم تولید شدند.

لفاف پزشکی

لفاف پزشکی نوعی بسته‌بندی مخصوص ‌محصولات دارویی و پزشکی است. این لفاف یک نوع پلاستیک یک‌بارمصرف است؛ که از محصولات پزشکی و دارویی در برابر عوامل خارجی به مدت طولانی محافظت می‌کند.

بسته بندی داروی دام و طیور

اهمیت بسته بندی داروهای دامی

داروهای دامی اغلب به‌صورت تخصصی مورد استفاده قرار گرفته می‌شوند و مصرف‌کننده‌ی نهایی انسانی ندارد‌. (این داروها توسط افراد متخصص مورد استفاده قرار می‌گیرد و در دسترس عموم نیست.) همان‌طورکه‌ قبلا اشاره کردیم، عمده‌ی این محصولات به‌صورت انبوه توسط مصرف‌کننده‌ی B2B خریداری می‌شود. 

سیستم بی تو بی - B2B

اگرچه این خریداران در مقیاس کلان خریداری می‌کنند؛ اما براساس ‌جذابیت طراحی و بسته‌بندی تصمیم می‌گیرند. 

توجه به کیفیت و بسته‌بندی‌،  نشان از اعتبار شرکت تحقیقاتی و دارویی دارد و درک درست مجموعه‌ی تولیدکننده از شرایط استفاده‌، انبار‌داری‌، حمل و نقل گسترده‌، سهولت در تهیه و توزیع و… را می‌رساند‌. همچنین‌، توسعه‌ی صادرات در حوزه‌ی داروهای دامپزشکی (‌دام‌، طیور و آبزیان و….‌) نیازمند توجه به صنعت بسته‌بندی است‌.