بهینه سازی بسته بندی

بهینه سازی بسته بندی

بسته بندی محصول و بهینه سازی آن، به‌عنوان یک ابزار مهم در بازاریابی تلقی می‌شود‌ و در شناخت و ماندگاری برند تاثیر به سزایی دارد.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

اهمیت بهینه سازی بسته بندی

روش بهینه‌سازی بسته بندی برای فروش

انواع استراتژی در طراحی بسته‌بندی


بهینه سازی بسته بندی

برخی معتقدند، بسته بندی به اندازه‌ی محصول مهم است. حدود ۵۲٪ مردم در سراسر جهان، تصمیمات خرید خود را بر اساس بسته بندی می گیرند.

اهمیت بهینه سازی بسته بندی

بسته‌بندی یک محصول، مهم‌ترین عاملی‌ست که آن را از سایر برندها متمایز می‌کند و ابزاری کلیدی برای برقراری ارتباط با مشتری محسوب می‌شود. اگر بسته‌بندی فاقد اهمیت بود، طراحی تمام بسته‌بندی‌ها بدون المان‌های بصری، با محتوا و ماهیت یکنواخت در نظر گرفته می‌شد. بسته‌بندی محصول و بهینه‌سازی آن، به‌عنوان یک ابزار مهم در بازاریابی تلقی می‌شود‌ و در شناخت و ماندگاری برند تاثیر به سزایی دارد.

چرا بسته بندی مهم است؟

روش بهینه سازی بسته بندی برای فروش

هنگام طراحی یک بسته‌بندی در جهت فروش، نحوه‌ی ارزش‌گذاری بر محصول و بسته‌بندی، تاثیر مستقیمی بر رفتار خریداران خواهد داشت‌.

در نشست بحث و گفتگو در باب بسته‌بندی «اکسپو پک»، تحقیقات صورت‌گرفته در مورد رفتارهای بازار مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست به‌طور خاص، این موضوع که چه عاملی سبب خرید یک محصول می‌گردد و چه استراتژی ویژه‌ای برای تشویق به خرید‌، در یک بسته‌بندی می‌تواند مثمر ثمر واقع شود؛ به بحث گذاشته شد‌.

از نظر کارشناسان، سه روش برای بهینه‌سازی بسته‌بندی در جهت فروش وجود دارد‌:

✔ارزش‌گذاری

✔راه حل

✔رفع نیاز مبتنی بر محصول

المان های طراحی جعبه برای فروش

انواع استراتژی در طراحی بسته‌بندی

مهم‌ترین استراتژی در زمینه‌ی خلق و بسته‌بندی یک محصول‌، ارزش افزوده است‌. از آن‌جا که قیمت محصولات در بازار ثابت نبوده و با نوسان همراه است‌، بسته‌بندی می‌بایست نقش واضحی در ارتباط با این ارزش‌گذاری برای مصرف‌کننده ایفا نماید‌.

محصولاتی که ارزش افزوده‌ای را با تکیه بر برند ارتقاء می‌دهند‌، به لحاظ طراحی و نمای بصری‌، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند‌. بررسی نمونه‌های موردی نشان می‌دهد که به‌طور مثال یک طرح جذاب از غذای سالم و طبیعی، چطور به زیبایی و سادگی‌، نگاه مخاطب را جلب می‌کند.
در یک بسته‌بندی موفق می‌توان تشخیص داد که قرار است چه‌ چیزی در آن به نمایش گذاشته شود و دقیقا چه چیزی به نمایش گذاشته نشود‌. طراحی یک بسته‌بندی درصورت نیاز می‌تواند اشتیاق‌برانگیز‌، سرگرم‌کننده و اشتهاآور باشد‌.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته‌، تاثیرگذار‌ترین رویکرد برای سازماندهی طراحی بسته‌بندی مبتنی بر فروش‌، استفاده از روش «مسئله/حل مسئله» است. اساس این ایده‌، کاهش یا رفع یک مسئله یا نیاز، توسط بسته‌بندی یک محصول است؛ که در مخاطبِ هدف تشخیص داده شده است.

استراتژی طراحی جعبه محصول

چهار بخش اصلی در طراحی بسته بندی

در یک بسته‌بندی هوشمندانه‌، محتوا به چهار بخش اصلی و ضروری تقسیم می‌شود‌:

✔نام تجاری

✔محصول داخل بسته‌بندی

✔مزایای محصول

✔ویژگی‌های اساسی محصول (‌طعم، عطر و …‌)

استراتژی دیگر برای بهینه‌سازی بسته‌بندی‌، در نظر گرفتن آن به‌عنوان یک وسیله‌ی نقلیه‌ی فروش است. این روش‌، مبتنی بر راه حل برای فروش یک محصول است‌‌. بر این اساس، نیاز‌های مشترک جمعیت مخاطبِ هدف یک محصول در نظر گرفته می‌شود‌. پس از آن ارائه‌ی راه حل یکپارچه و هماهنگ برای رفع این نیاز‌، مهم‌ترین گزاره‌ی موجود برای بهینه‌سازی بسته‌بندی مبتنی بر ارزش‌گذاری‌ست‌. برای یافتن راهکار‌های رفع نیاز مخاطب می‌توان بر مکانیسم عملکرد محصول و راه‌حل‌های ویژه‌ی مرتبط با محصول و بسته‌بندی تمرکز کرد‌.

در طراحی بسته بندی چه فاکتورهایی را باید در نظر گرفت؟

بر اساس تحقیقات صورت گرفته‌، تاثیرگذار‌ترین رویکرد برای سازماندهی طراحی بسته‌بندی مبتنی بر فروش‌، استفاده از روش «مسئله/حل مسئله» است. اساس این ایده‌، کاهش یا رفع یک مسئله یا نیاز، توسط بسته‌بندی یک محصول است که در مخاطب هدف تشخیص داده شده است.

واقعیت این است که هیچ روش و استراتژی ثابتی در دنیای رو به رشد و درحال تغییر فعلی وجود ندارد‌. سلیقه‌ی مخاطب هدف‌، بازار‌های رقابتی‌، نوسانات قیمت و… به‌صورت مدام‌، روش‌های بهینه‌سازی را تحت تاثیر قرار می‌دهند و نیاز به به‌روزرسانی آن را، به یک ضرورت تبدیل می‌کنند‌.


منبع ترجمه: Packworld