روش های قیمت گذاری و تعیین تعرفه

قیمت گذاری در چاپ

قیمت‌گذاری به‌طور ساده یعنی: تعیین قیمت برای کالا يا خدمات. قیمت گذاری فعالیتی‌ست که بايد تكرار شود و فرایندی مداوم و پیوسته به شمار می‌رود.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

انواع روش‌های قیمت گذاری

——— قیمت‌گذاری با محاسبه‌ی هزینه به اضافه‌ی سود

——— قیمت‌گذاری فرصت‌ قیمت‌های بالاتر

——— کسب سهم بیشتر در بازار

——— یک کار و چند قیمت

——— قیمت‌گذاری بر اساس تقاضا

——— تعرفه بر اساس ارزش‌گذاری از دید مشتری

——— قیمت گذاری بر اساس رقبا


روش های قیمت گذاری و تعیین تعرفه

قیمت در لغت به معنی سنجش، ارزيابی، اندازه و معیار است. قیمت در بازار عبارت است از ارزش مبادله‌ای کالا و خدمات؛ که به‌صورت واحد پول بیان می‌شود. براين اساس، قیمت گذاری به‌طور ساده یعنی: تعیین قیمت برای کالا يا خدمات. 

قیمت‌گذاری فعالیتی‌ست که بايد تكرار شود و فرایندی مداوم و پیوسته به شمار می‌رود. اين تداوم ناشی از تغییرات محیطی و عدم ثبات شرايط بازار است؛ که لزوم جرح و تعديل قیمت را ایجاد می‌کند‌.

انتخاب استراتژی کارآمد برای تعرفه‌گذاری، یکی از مهم‌ترین بخش‌های حفظ یک کسب و کار موفق در صنعت چاپ است. شرکت‌های پیشرو در صنعت چاپ از استراتژی‌های خلاقانه‌ای در قیمت‌گذاری بهره می‌برند و زمینه‌ی رشد شرکت را فراهم می‌آورند‌.

 فرآیند تعرفه گذاری صحیح‌، علمی دقیق و مشخص نیست و از استراتژی‌های مختلفی در این زمینه و در صنعت چاپ برای رسیدن به آن استفاده می‌شود‌.

استراتژی تعیین قیمت

انواع استراتژی و روش‌های قیمت گذاری

قیمت‌گذاری با محاسبه هزینه به اضافه سود (Cost Plus Markup Pricing)

استراتژی قیمت گذاری با محاسبه هزینه به اضافه سود (Cost Plus Markup Pricing)

این استراتژی رایج‌ترین روش قیمت‌گذاری‌ست؛ که چاپخانه‌های بسیاری از آن استفاده می‌کنند. در این روش، قیمت فروش با پیش‌بینی هزینه‌ی تولید یک سفارش به کمک نرم‌افزار و یا برگه‌های مخصوص برآورد هزینه و افزودن درصدی سود به آن تعیین می‌شود.

فرصت‌ قیمت‌های بالاتر (Skimming Pricing)

فرصت‌ قیمت های بالاتر (Skimming Pricing)

این استراتژی به گونه‌ای‌ست که به مشتریانی که بابت محصول جدید‌، به خدمات پیچیده‌ای نیاز دارند و شرکت دیگری توان انجام سفارش آن‌ها را ندارد، بالاترین قیمت داده می‌شود. وقتی سفارش اول با موفقیت انجام شد، قیمت را پایین می‌آورند تا برای آن محصول مشتریان جدیدی جذب کنند. در نهایت وقتی محصول به دوران بلوغ رسید و تعداد رقبا بیشتر شد، قیمت به حداقل می‌رسد. این روش در مواردی که شرکت‌ها دارای تکنولوژی و یا امکانات جدید و منحصر به فردی است، بیشترین کاربرد را دارد.

کسب سهم بیشتر در بازار (Gain Market Share Pricing)

کسب سهم بیشتر در بازار (Gain Market Share Pricing)

در این روش برای حذف رقبا و کسب سهم بیشتر در بازار، قیمت‌های پایینی برای خدمات در نظر گرفته‌ می‌شود. قیمت پایین به معنی سود کمتر و گاهی حتی عدم دریافت سود معقول است‌. این روش روند بی‌ثباتی دارد. قیمت پایین برخی سفارشات گاه پول‌ساز خواهند بود ولی نه در کوتاه‌مدت؛ بلکه پس از ایجاد ارتباط با مشتریان و دریافت سفارشات گوناگون.

یک کار و چند قیمت (Versioning Pricing)

تعرفه بندی به شیوه یک کار و چند قیمت (Versioning Pricing)

در این روش با ارائه‌ی پیشنهادات جایگزین و متفاوت‌، به مشتری مشاوره داده می‌شود؛ تا در مقابل هزینه‌ای که می‌پردازد خدمات به‌صرفه‌تری دریافت کند. برای مثال در مورد اندازه‌ی کار، نوع کاغذ، صحافی، بسته‌بندی و غیره پیشنهاداتی ارائه می‌گردد که صرفه‌ی اقتصادی بیشتری برای مشتری داشته باشد. تلاش برای مقرون به‌صرفه‌تر کردن سفارش برای مشتری نشان می‌دهد که یک شرکت به کسب و کار مشتریان خود اهمیت می‌دهد. و همین امر باعث اعتماد بیشتر مشتری به او خواهد شد.

قیمت گذاری بر اساس تقاضا (Customer Demand Pricing)

قیمت گذاری بر اساس تقاضا (Customer Demand Pricing)

این استراتژی به‌طور معمول به دنبال یک رویداد، یک گرایش تازه، یک موضوع خاص و یا سهولت دسترسی به محصولات مشابه ایجاد می‌شود. مانند افزایش قیمت خدمات چاپ هنگام انتخابات ریاست جمهوری؛ در نتیجه افزایش تقاضا و همچنین کاهش قیمت پس از اتمام انتخابات.

تعرفه بر اساس ارزش‌گذاری از دید مشتری (Precieved Value Pricing)

تعرفه بر اساس ارزش‌گذاری از دید مشتری (Precieved Value Pricing)

این شیوه ارزش‌گذاری محصولات و خدمات‌،  بر اساس میزان تمایل مشتری به دریافت آن است. مشتری در ازای قیمت تعیین‌شده، ارزش‌های ملموس و غیرملموسی دریافت می‌کند. درواقع قیمت خیلی پایین همواره یک امتیاز نیست؛ بلکه گاها برای مشتری نگران‌کننده‌ست و احتمال کیفیت پایین و خدمات ضعیف را نشان می‌دهد.

برای محاسبه‌ی هزینه‌ی چاپ‌، به آگاهی از سوژه‌ی چاپی‌؛ تیراژ‌،  قطع چاپ‌، نوع  و گرماژ کاغذ‌، تعداد رنگ‌، نیاز به قالب‌، برش‌، صحافی و… نیاز خواهد بود.

هزینه‌های چاپ‌، مراحل مختلف آماده‌سازی کار‌؛ از طراحی گرفته تا لیتوگرافی‌، ‌تهیه زینک‌، تهیه کاغذ‌، هزینه دور چاپ‌، برش و صحافی‌، هزینه حمل و نقل و در نهایت اقلام اضافی و خدمات تکمیلی مثل ورنی‌، یو‌وی‌، سلفون و… را در بر می‌گیرد‌.

با آگاهی از مقدار کاغذ مورد نیاز‌، قیمت روز کاغذ استعلام می‌گردد. برای یک کار چاپی‌، کاغذی انتخاب می‌شود که با توجه به ابعاد کار‌، میزان پرتی آن حداقل ممکن باشد‌. پس از انتخاب کاغذ‌، هزینه‌های دور چاپ‌، خدمات حین چاپ‌، پس از چاپ‌، بسته‌بندی‌، حمل و نقل و… با احتساب درصد سود تعیین‌شده و مالیات بر ارزش افزوده محاسبه می‌گردد‌.

قیمت گذاری بر اساس رقبا  (Competitor-based pricing method)

قیمت‌گذاری بر اساس رقبا  (Competitor-based pricing method)

قیمت گذاری مبتنی بر رقبا شامل بررسی قیمت‌های رقبای شما و تعیین قیمت خود مطابق با قیمت آن‌هاست. این لزوماً به این معنی نیست که دقیقاً همان قیمت را اعلام کنید. این بدان معنی‌ست که شما قیمت‌های خود را با پیروی از روشی که رقبای خود قیمت‌گذاری می‌کنند، تعیین کنید.


قیمت گذاری یعنی چه؟

قیمت در لغت به معنی سنجش، ارزيابی، اندازه و معیار است. قیمت در بازار عبارت است از ارزش مبادله‌ای کالا و خدمات؛ که به‌صورت واحد پول بیان می‌شود. براين اساس، قیمت‌ گذاری به‌طور ساده یعنی: تعیین قیمت برای کالا يا خدمات. 

روش های قیمت گذاری و تعیین تعرفه

با چه استراتژی و روشی باید قیمت گذاری و تعرفه بندی کرد؟

استراتژی‌های مختلفی برای تعیین قیمت و تعرفه کالا و خدمات وجود دارد. مثل:
قیمت گذاری با محاسبه هزینه به اضافه سود (Cost Plus Markup Pricing)
فرصت‌ قیمت‌های بالاتر (Skimming Pricing)
کسب سهم بیشتر در بازار (Gain Market Share Pricing)
یک کار و چند قیمت (Versioning Pricing)
قیمت گذاری بر اساس تقاضا (Customer Demand Pricing)
تعرفه بر اساس ارزش‌گذاری از دید مشتری (Precieved Value Pricing)
قیمت‌گذاری بر اساس رقبا  (Competitor-based pricing method)