مدل رنگی CMYK

مدل رنگی CMYK

استفاده از مدل رنگی CMYK برای چاپ به روشی متداول برای چاپگرها تبدیل شده است. در این مدل، چهار رنگ اصلی شامل فیروزه‌ای یا سایان (Cyan)، ارغوانی یا مجنتا (Magenta)، زرد (Yellow) و مشکی (Key or Black).

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

استفاده از مدل رنگی CMYK در چاپ افست

مدل رنگی CMYK

وقتی می‌گوییم چاپ چهار رنگ، منظور این نیست که در طرح فقط چهار رنگ وجود دارد. بلکه رنگ‌های موجود، از ترکیب ۴ رنگ اصلی CMYK به دست می‌آید.

در این مدل، چهار رنگ اصلی شامل فیروزه‌ای یا سایان (Cyan)، ارغوانی یا مجنتا (Magenta)، زرد (Yellow)  و مشکی (Key or Black)؛ می‌توانند غلظت ۱ تا ۱۰۰ داشته باشند.

ترکیب این رنگ‌ها بر روی کاغذ انجام می‌شود. یعنی رنگ اول بر روی کاغذ چاپ می‌شود، سپس رنگ دوم بر روی رنگ اول چاپ می‌شود و به همین ترتیب رنگ‌های دیگر.

آن‌چه در نهایت دیده می‌شود، ترکیب ۴ رنگی است که بر روی هم و با غلظت‌های مختلف چاپ شده‌اند. در این مدل، رنگ سفید وجود ندارد و در واقع، رنگ سفید همان رنگ کاغذ است.

در مدل رنگی CMYK، رنگ‌هایی نظیر طلایی، نقره‌ای و متالیک وجود ندارد. بنابراین اگر در یک کار چاپی با تکنولوژی افست چنین رنگ‌هایی را ببینید، معنی آن این است که آن‌ها به‌عنوان رنگ‌های پنجم و اضافی بعد از CMYK بر روی کار، چاپ شده‌اند.

مقایسه RGB و CMYK

قرمز‌، سبز، و آبی (RGB) رنگ‌های اصلی هستند؛ که همه رنگ‌های دیگر از آن‌ها ساخته می‌شوند. مانیتورها، پروژکتورها و تلویزیون‌ها از قرمز، سبز و آبی (RGB) برای ایجاد تمام رنگ‌های دیگر استفاده می‌کنند. ترکیب کردن برخی از این رنگ‌ها با هم، رنگ‌های ثانویه را به وجود می‌آورد. اغلب CMY در مقایسه با RGB به‌راحتی دامنه‌های رنگی روشن‌تر را پوشش می‌دهد. با این حال، CMY به‌خودی‌خود نمی‌تواند رنگ‌های بسیار تیره، مانند «مشکی خالص» را به وجود آورد. بنابراین سیاه (با نماد «K» به‌عنوان «رنگ کلیدی» یا «key color») اضافه می‌شود. و این باعث می‌شود که CMY در مقایسه با RGB طیف وسیع‌تری از رنگ‌ها را پوشش دهد.

استفاده از CMYK (فیروزه‌ای، سرخابی، زرد و سیاه) برای چاپ به روشی رایج برای چاپگرها تبدیل شده است. اما دلیل استفاده از CMYK در چاپ، حتی برای بسیاری از طراحان گرافیک، چندان شناخته شده نیست.

در ظاهر، این به نظر منطقی نیست. حتی ممکن است شما در مدرسه ابتدایی یاد گرفته باشید که با ترکیب کردن همه طیف‌های نوری رنگ‌های ثانویه -فیروزه‌ای، سرخابی و زرد- رنگ سفید تولید می‌شود.

چرا در چاپ از CMYK استفاده می شود؟

مدل رنگی CMYK در صنعت چاپ، استاندار است. دلیل استفاده از CMYK در چاپ، به توضیح درباره رنگ‌های اصلی برمی گردد.

حقیقت این است که رنگ‌های اولیه به‌طور قراردادی تعیین شده‌اند. در واقع چندین مدل رنگی وجود دارد که در رقابت هستند و تئوری پشت رنگ‌ها پیچیده است. با این حال، تا حدی به دلایل تاریخی و غالبا به دلیل این‌که بیشتر صفحات نمایش الکترونیکی تیره هستند، ما از مدل‌های رنگی RGB برای اکثر دستگاه‌های تولید تصویر نوری، مانند نمایشگرها و پروژکتورها، استفاده می‌کنیم. ترکیب نور قرمز، سبز و آبی، رنگ‌های روشن‌تری تولید می‌کند و کنتراست خوبی با صفحه نمایش‌های تیره ارائه می‌دهد. همه این‌ها جای سوال دارد: 

CMYK در چاپ

چرا ما فقط از جوهرهای RGB در چاپگرها استفاده نمی‌کنیم؟

درحالی‌که تعداد کمی از چاپگرها فقط از RGB استفاده می‌کنند، دلایل عملی زیادی وجود دارد که چاپ CMYK برای مدت طولانی مدل غالب خواهد بود. برای این‌که بفهمیم چرا چاپگرها معمولا از RGB استفاده نمی‌کنند، باید چند نکته را بدانیم. در مانیتور یا پروژکتور، ترکیب نور رنگی RGB رنگ‌های روشن‌تری ایجاد می‌کند و این اگر صفحه نمایش تیره دارید، عالی‌ست.

با این حال، در مواد چاپی، رنگ‌ها متفاوت از نحوه ساخت آن‌ها در مانیتور کامپیوتر تولید می‌شوند. چیدمان جوهرهای RGB روی هم یا نزدیک به هم، رنگ‌های تیره‌تری تولید می‌کند. زیرا جوهرها فقط می‌توانند رنگ‌های مختلف را در طیف نور جذب و منعکس کنند؛ نه این‌که آن‌ها را ساطع کنند. رنگ‌های RGB از ابتدا تیره هستند. این امر تولید رنگ‌های روشن‌تر مانند زرد یا سبز لیمویی را دشوار می‌کند؛ زیرا افزودن رنگ‌های RGB همیشه باعث ایجاد رنگ‌های بسیار تیره‌تر می‌شود.

هافتون - ترکیب رنگی در چاپ افست

چرا از مدل رنگی CMYK استفاده کنیم؟

استفاده از مدل رنگی CMY راه حلی برای این مشکل ارائه می‌دهد. زیرا فیروزه‌ای، سرخابی و زرد، روشن‌تر از قرمز، سبز و آبی هستند. CMY در مقایسه با استفاده از RGB، می‌تواند به‌راحتی  طیف بیشتری از رنگ‌های روشن‌تر را پوشش دهد. با این حال، CMY به‌خودی‌خود نمی‌تواند رنگ‌های تیره بسیار عمیق یا «سیاه واقعی» ایجاد کند. بنابراین سیاه (با نماد «K» برای «رنگ کلیدی» یا «key color») به CMY اضافه می‌شود؛ تا طیف وسیع‌تری از رنگ‌ها  در مقایسه با RGB ایجاد شود.

آیا باید مدل رنگ فایل طراحی خود را به CMYK تبدیل کنم؟

بله و خیر. حتی بدون مداخله بیشتر، اکثر چاپگرها به‌طور خودکار داده‌های RGB را به CMYK تبدیل می‌کنند، حتی بدون این‌که شما بدانید.

تفاوت رنگ در اسکرین و مانیتور با رنگ کار چاپ شده

در هر صورت، توصیه می‌کنیم پروژه خود را در CMYK شروع کنید. یا حداقل قبل از این‌که آن را برای چاپ بفرستید؛ از RGB تغییر دهید.

 به چند دلیل:

تغییر رنگ آشکار از RGB به CMYK در بسیاری از موارد می‌تواند چشمگیر باشد؛ مانند زمانی که اثر هنری شما دارای مقدار زیادی رنگ قرمز روشن است. 

اگر می‌خواهید بهترین دقت رنگ ممکن را در چاپ‌های نهایی خود داشته باشید، باید قبل از ارسال کار، همواره مدل‌های رنگی برای فایل‌های طراحی خود را تنظیم کنید. 

این ممکن است در مواردی که رنگ‌های برند به‌طور خاص روی کدهای رنگ هگزا و رنگ‌های نمونه تنظیم شده‌اند، بسیار مهم باشد. در این موارد، بله! قطعا باید مطمئن شوید که مدل‌های رنگی را درست تنظیم کرده‌اید.


منبع ترجمه: print place

مدل رنگی CMYK در یک نگاه…

مدل CMYK چیست؟

رنگ‌های موجود در یک کار چاپ شده، عموما از ترکیب ۴ رنگ اصلی CMYK به دست می‌آید.
در این مدل رنگی، چهار رنگ اصلی شامل فیروزه‌ای یا سایان (Cyan)، ارغوانی یا مجنتا (Magenta)، زرد (Yellow) و مشکی (Key or Black) به کار می روند؛ که هرکدام می‌توانند غلظت ۱ تا ۱۰۰ داشته باشند.

مدل رنگی CMYK با RGB چه تفاوتی دارد؟

مانیتورها، پروژکتورها و تلویزیون‌ها از قرمز، سبز و آبی (RGB) برای ایجاد رنگ‌های دیگر استفاده می‌کنند. از ترکیب رنگ‌های اولیه، رنگ‌های ثانویه ساخته می‌شود. CMY به‌خودی‌خود نمی‌تواند رنگ‌های بسیار تیره، مانند «مشکی خالص» را به وجود آورد. بنابراین رنگ سیاه به‌عنوان رنگ کلیدی اضافه می‌شود. و این باعث می‌شود که CMY در مقایسه با RGB طیف وسیع‌تری از رنگ‌ها را پوشش دهد.

آیا باید پیش از ارسال کار به چاپخانه مدل رنگی فایل طراحی خود را به CMYK تبدیل کنیم؟

اگر می‌خواهید بهترین دقت رنگ ممکن را در چاپ‌های نهایی خود داشته باشید، باید قبل از ارسال کار، مدل‌های رنگی برای فایل‌های طراحی خود را تنظیم کنید. 
در پروژه‌های چاپ بسته‌بندی، قبل از این‌که فایل را برای چاپخانه بفرستید؛ مدل رنگی را از RGB تغییر دهید.
کانورت مدل رنگ فایل از RGB به CMYK در بسیاری از موارد می‌تواند چشمگیر باشد.