بسته بندی کاغذی به جای پلاستیک شرکت بیو

کاغذ به جای پلاستیک

توجه مصرف‌کنندگان بر روی اثرات زیست‌محیطی بلندمدت پلاستیک‌ها، روند رو به رشدی را طی می‌کند. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها، کاغذ را به‌عنوان جایگزینی مناسب و قابل بازیافت برای بسته‌بندی محصولات خود به جای پلاستیک انتخاب می‌کنند.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

هدایای تبلیغاتی کاغذی شرکت BIO

تغییر بسته‌بندی ایکیا IKEA

کاهش پلاستیک در تولیدات و بسته‌بندی اپل

کاغذ یا پلاستیک؟


تعداد زیادی از شرکت‌ها و برند‌های مطرح جهانی‌، درحال جایگزینی یا آزمایش در جهت جایگزینی مواد اولیه‌ی کاغذی به جای پلاستیک در بسته‌بندی‌ها و اقلام تبلیغاتی خود هستند‌.

جایگزینی مواد قابل بازیافت و استفاده از مواد غیرفسیلی‌، دغدغه‌ی زیست محیطی بسیار مهمی‌ست؛ که در صنایع بسته‌بندی نیز مورد توجه واقع شده است‌. تغییر مواد اولیه پلاستیکی به‌عنوان یک ماده‌ی فسیلیِ غیر‌قابل بازیافت‌، به یک ماده‌ی جایگزین قابل بازیافت، مانند کاغذ و مقوا‌، موجب کاهش تاثیرات مخرب اقلیمی صنایع گوناگون خواهد شد‌. 

با این حال‌، تغییر زیرساخت‌های تولیدی، پروسه‌ای زمان‌بر خواهد بود‌. به‌خصوص اگر این امر بدین معنا باشد که بسته‌بندی می‌بایست مجدد طراحی شود‌. در این صورت تجهیزات بسته‌بندی می‌بایست ناگزیر اصلاح یا جایگزین شوند. در این روند‌، شبکه‌ی تولید تا توزیع و فروش تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. به‌طور مثال شرکت تولیدی مواد غذایی بریتانیا‌، از زمان اعلام وعده‌ی خود مبنی بر حذف کامل پلاستیک در بسته‌بندی تولیدات خود‌، با چالش‌های مختلفی روبرو بود. این شرکت پس از گذشت ۵ سال به هدف تعیین‌شده‌ی اولیه رسید و توجه بسیاری از مصرف‌کنندگان را به خود جلب نمود‌.

بسته بندی کاغذی به جای پلاستیک شرکت بیو

هدایای تبلیغاتی کاغذی شرکت BIO

شرکت سوئیسی «SF Bio‌»، برای کارت‌ها و هدایای تبلیغاتی خود از متریال ۱۰۰٪ کاغذی استفاده می‌کند‌. مدیر تدارکات شرکت «بیو» توضیح می‌دهد‌: «تولیدکننده‌ی هدایای تبلیغاتی به شرکت ما پیشنهاد کرد که جهت کاهش تاثیرات سوء زیست‌محیطی‌، به جای پلاستیک از کاغذ و مقوا در بسته‌بندی‌ها و کارت‌های هدیه استفاده کنیم‌. طبق تحقیقاتی که در این راستا انجام شد به این نکته پی بردیم که استفاده از این راهکار به این معناست که با این تغییر کوچک‌، سالانه ۱۰ تن PVC حذف و به‌جای آن ماده‌ی اولیه‌ی قابل بازیافتی چون مقوا‌، مصرف خواهد شد‌.»

بسته بندی مقوایی ایکیا
IKEA BOX

تغییر بسته بندی ایکیا IKEA

با توجه به عوامل و تجربیات مختلف‌، به نظر می‌رسد که سوئیچ و تغییر روند تولید و بسته‌بندی، به مرور سریع‌تر و آسان‌تر رخ داده و قابل اجرا‌تر می‌گردد‌. شرکت‌های بسیاری قادر هستند تا نمونه‌های فعلی خود را بدون مشکل و به‌آسانی تغییر دهند‌. بسیاری از تولید‌کنندگان می‌توانند با اصلاح تنها چند جزء کوچک در تجهیزات تولیدی‌، تغییر متریال بسته‌بندی را اجرایی سازند‌. درعین‌حال تجربه نشان داده است که سختی و پیچیدگی‌، مانع قابل اعتنایی در این مسیر نبوده است‌. 

شرکت‌های بزرگی مانند «IKEA‌»، که چالش‌های بسیاری در خط تولید پیچیده و کاملا اتوماتیک محصولات متنوع خود داشته و مجبور به ریدیزاین کامل بسته‌بندی‌های خود بوده‌اند نیز سرانجام تغییر را انتخاب کرده‌اند‌.

کاغذ به جای پلاستیک در بسته بندی محصولات شرکت اپل
Apple speaker

کاهش پلاستیک در تولیدات و بسته‌بندی اپل 

نمونه‌ی بسیار بارزتر‌، تغییر بسته بندی در برند اپل بوده است‌. توسعه‌دهندگان بسته‌بندی در شرکت اپل‌، با تمرکز برای کاهش استفاده از پلاستیک‌، استراتژی بسته‌بندی کاغذی اپل را در اکتبر ۲۰۱۷ منتشر کردند. در گزارش‌های ارائه‌شده‌، تولیدات اپل در مقایسه با آیفون ۶‌؛ با کاهش ۸۴٪ مصرف پلاستیک همراه بوده است‌.

استفاده از مقوا در ساختار اسپیکر

اسپیکر هوشمند اپل «HomePod» که در آغاز سال ۲۰۱۸ رونمایی شد؛ یک نمونه‌ی محسوس از این یک نمونه‌ی موفق از این تغییر شگفت‌انگیز است‌. در تولید این قطعه‌، از ساختار فوق‌العاده پیچیده‌ی مقوا‌، با بسته شدن سیم‌پیچ بلندگو به دور آن و پیکر‌بندی محافظ برای این پلاگین استفاده شده است‌.

Apple speaker box

کارشناسان اذعان دارند که‌: «ده سال پیش هر تولیدکننده‌، مسائل پیش رو برای خلق یک محصول را با پلاستیک حل می‌کرد. اما امروزه شاهد هستیم که نه‌تنها شرکت اپل ‌«Apple»، که برندهای مطرح بسیاری در جهت راه‌حل‌های جایگزین برای استفاده از مواد اولیه‌ی کاغذی و همسو شدن با تاثیرات مثبت بر روند زیست‌محیطی، سرمایه‌گذاری می‌کنند‌.»

کاغذ یا پلاستیک؟

باید باور داشت که پلاستیک همچنان یک ماده‌ی مهم در فرآیند تولید و همچنین بازار بسته‌بندی امروز است‌. بسته‌بندی‌های بسیاری برای حفاظت از چربی‌ها‌، رطوبت‌، حفظ ماندگاری‌، طعم و… به استفاده از متریال پلاستیکی نیاز دارند. اما درعین‌حال‌ استفاده از کاغذ و مقوا برای فضای غالب، و سپس ایجاد موانع پلاستیک در سطح کمی از بسته‌بندی‌، ممکن است به‌عنوان نمونه‌ای از راه‌حل‌های موجود‌، قابل تامل باشد‌.

درعین‌حال‌ توسعه و بهبود مواد پلاستیکی غیر فسیلی نیز به‌زودی رخ خواهد داد. پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ای نه چندان دور‌؛ متریال بیوپلاستیکی‌، همراه با فسفر پایین‌تر و آثار زیست‌محیطی مخرب کمتر‌، بازار تولید و بسته‌بندی و شرایط اقلیمی را متحول سازد‌.


منبع ترجمه: PapNews