مواد در تماس با غذا

مواد بسته بندی غذایی: مقررات و انواع مختلف | بخش اول

این مقاله به تشریح قوانین و بسته بندی مواد غذایی، نحوه‌ی شناسایی آرم ایمنی مواد غذایی و توضیح انواع مختلف مواد در تماس با غذا می‌پردازد.

قوانین بسته بندی مواد غذایی

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

مواد در تماس با غذا (Food Contact) چیست؟

بسته‌بندی مواد غذایی مطابق با مقررات ایمنی، چگونه است؟

لوگوی ایمنی مواد غذایی به چه معناست؟

آیا مواد در تماس با غذای تایید شده توسط FDA (سازمان غذا و داروی ایالات متحده) با مقررات GB و EC مطابقت دارد؟

مقررات مواد در تماس با ماشین‌آلات و مواد غذایی


کووید-۱۹ کسب و کارها را مجبور کرده است تا روش‌های معمول کار خود را تغییر دهند؛ در نتیجه شاهد ایده‌های بسیار نوآورانه‌ای در بخش‌های مختلف تهیه و توزیع غذا، خرده‌فروشی و تولید هستیم. تغییر روش فروش یک محصول یا راه‌اندازی یک کسب و کار مواد غذایی، ملاحظات زیادی دارد. مانند تمرکز بر روی برچسب‌گذاری آلرژی‌زاها، تدارکات و بازاریابی،… اما اطمینان از ایمن بودن بسته‌بندی مواد غذایی نیز دارای اهمیت است.

این مقاله به تشریح قوانین بسته بندی مواد غذایی، نحوه‌ی شناسایی آرم ایمنی مواد غذایی و توضیح انواع مختلف مواد در تماس با غذا می‌پردازد.

مواد در تماس با غذا

 چه موادی با غذاها در تماس هستند؟

مواد در تماس با غذا شامل مواردی مانند ظروف شیشه‌ای، دیگر ظروف و یا موارد کمتر درنظرگرفته‌شده مانند کتری، لوله‌های آب، ماشین‌آلات مخصوص مخلوط کردن غذا یا دستگاه قهوه‌ساز و… هستند.

همچنین رستوران‌ها، کافه ها و اغذیه‌فروشی‌هایی که به دنبال تهیه‌ی ‌بسته‌های غذا و نوشیدنی آماده‌ی تحویل و فروش آنلاین هستند؛ باید انواع ظروف را که برای سرو و بسته‌بندی مواد غذایی استفاده می‌شوند را در نظر بگیرند.

مواد در تماس با غذا

موادی که در تماس با مواد غذایی ایمن هستند، با معیارهای روش تولید صحیح (GMP) مطابقت دارند.

 به منظور‌ ایمن نگه داشتن مواد‌ غذایی، محدودیت‌هایی در مورد نوع بسته‌بندی وجود دارد. اگر یک ماده در تماس با غذا از منظر ایمنی مواد غذایی آزمایش نشود یا الزامات درنظرگرفته‌شده را برآورده نکند، ممکن است با انتقال مواد شیمیایی مضر، سلامت مصرف‌کننده را تهدید کند. علاوه بر این، انتقال مواد شیمیایی از بسته‌بندی می‌تواند ‌روی طعم و بوی محصول غذایی  نیز اثرگذار باشد.

بسته‌بندی مواد غذایی مطابق با مقررات ایمنی، چگونه است؟

بسته‌بندی ایمن مواد غذایی و مواد در تماس با آن، باید توسط همه‌ی مشاغل (حوزه‌های مرتبط) با مواد مورد استفاده قرار گیرد و با قانون ایمنی مواد غذایی ۱۹۹۰ مطابقت داشته باشد. 

این قانون همه‌ی مشاغل مواد غذایی را ملزم می‌کند که: «غذا را به‌گونه‌ای فرآوری نکنند که آسیبی به سلامتی افرادی که آن را مصرف می‌کنند؛ وارد کند.»

مقررات چارچوب EC 1935/2004 به‌طور خاص ایجاب می‌کند که مواد در تماس با غذا نباید عناصر تشکیل‌دهنده‌ی خود را در مواد غذایی، در سطوح مضر برای سلامت انسان، آزاد کنند؛ یا ترکیب، طعم و بوی غذا را به روشی غیر قابل قبول تغییر دهند.

قوانین و مقررات بسته بندی مواد غذایی

سرامیک‌ها:

سرامیک‌ها محدودیت‌هایی در راستای میزان سرب و کادمیوم مجازی که از آن‌ها خارج شده و وارد غذا می‌شود دارند. برای کاهش این ریسک، می‌بایست سرامیک از منابع داخل اتحادیه اروپا و یا انگلستان انتخاب شود که بیشتر ساختار دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کنند.

لوله‌های آب:

استفاده از سرب در لوله‌های آب و مواد لحیم‌کاری، از ۲۵ سال پیش در‌انگلستان ممنوع شده است. از همین رو اگر ساختمان قبل از ۱۹۷۰ ساخته شده باشد؛ درصورت‌ تولید غذا در خانه‌، می‌بایست به این موضوع توجه شود.

اتصالات برنجی:

برنج، آلیاژی‌ست که در حین فرآیند تولید می‌تواند سرب به آن اضافه شود. زمانی‌که به دنبال تامین‌کننده اتصالات برنجی هستید، مهم است برای تامین‌کننده‌ی خود شفاف کنید که شما می‌خواهید آن را برای کاربرد مواد غذایی یا نوشیدنی استفاده کنید.

لوگوی ایمنی مواد غذایی به چه معناست؟

لوگوی ایمنی مواد غذایی

مقررات چارچوب (EC) شماره ۱۹۳۵/۲۰۰۴ مواد در تماس با غذا را ملزم می‌کند که با عبارت «برای تماس با غذا» یا لوگو ایمنی مواد غذایی علامت‌گذاری شوند، مگر این‌که واضح باشد که این مواد مناسب تماس با غذا هستند.

لوگوی ایمنی مواد غذایی در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ تا نشان دهد که آن ماده برای تماس با غذا ایمن است. این لوگو، ایمنی مواد غذایی را با توجه به مواد بسته‌بندی عاری از هرگونه آلاینده تضمین می‌کند. موادی که در اثر استفاده، به منابع آلودگی سمی تبدیل نمی‌شوند.

ممکن است این لوگو را روی ظروف غذا و آب، مواد بسته‌بندی و کارد و چنگال یک‌بار مصرف  ببینید. این نماد در مواد جدید و کمتر شناخته‌شده اهمیت بیشتری دارد؛ که نشان می‌دهد آیا این ظرف می‌تواند برای نگهداری غذا استفاده شود یا خیر.

این لوگو، ایمنی غذا را تحت هر شرایطی تضمین نمی‌کند، زیرا توجه آن تنها معطوف به مواد سرطان‌زاست. به عنوان مثال، برخی از بسته‌بندی‌ها، با وجود داشتن این لوگو، نباید برای نگهداری مواد غذایی داغ استفاده شوند. مهم است که ویژگی‌های مواد بسته بندی غذایی را برای استفاده مورد نظر بررسی کنید و از تامین‌کننده‌ی خود درخواست ‌اطلاعات لازم در مورد نحوه‌ی استفاده‌ی صحیح از محصول آن‌ها را داشته باشید.

تولیدکنندگان بزرگ می‌بایست با استانداردهای الحاقی GFSI (ابتکار ایمنی جهانی غذا) مانند BRCGS یا IFS مطابقت داشته باشند و الزامات بیشتری برای تایید ایمنی مواد خواهند داشت.

به طور مثال شناسه‌های رزین پلاستیکی (Plastic Resin IDs) ترکیب و قابلیت بازیافت پلاستیک را نشان می‌دهند، ولی ویژگی‌های ایمنی مواد غذایی را بیان نمی‌کنند. بنابراین، لوگوی مواد غذایی ایمن ‌مورد نیاز است.

آیا مواد در تماس با غذا که توسط FDA (سازمان غذا و داروی ایالات متحده) تایید شده با مقررات GB و EC مطابقت دارد؟

FDA - لوگوی سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا

تأیید FDA لزوماً به این معنی نیست که یک ماده با قوانین بریتانیا و اتحادیه اروپا مطابقت دارد. برای اطمینان از این‌که بسته‌بندی مطابق با قوانین بریتانیا و اتحادیه‌ی اروپاست، بررسی‌های بیشتری لازم است.

مقررات مواد در تماس با غذا (Food Contact Material) در راستای ماشین‌آلات و مواد غذایی

هنگام بررسی مواد و طراحی ماشین‌آلات، الزامات دستورالعمل ماشین EC 2006/42 باید در نظر گرفته شود. این دستورالعمل بیان می‌کند که «ماشین‌آلات باید به‌گونه‌ای طراحی و ساخته شوند که از هرگونه خطر‌عفونت، بیماری یا سرایت جلوگیری شود. و سطوح باید صاف بوده و دارای برجستگی یا شکافی نباشد؛ تا ذرات مواد آلی بر روی آن باقی بماند.»

مواد در تماس با غذا در ماشین آلات صنایع غذایی

ادامه دارد…


ترجمه از وب‌سایت Highspeedtraining